понедельник, 4 марта 2019 г.

Урок з математики у 1 класі на тему: "Віднімаємо числа 6, 7, 8, 9."

Мета: формувати в учнів обчислювальні навички; вміння розв’язувати прості задачі.
Дидактична задача: актуалізувати знання складу чисел і вміння подавати число у вигляді суми двох доданків; вчити складати короткий запис до задачі, вчити розв’язувати задачі; ознайомити із коротким записом задач на знаходження невідомого доданка.
Розвивальна задача: розвивати в учнів логічне мислення під час відновлення знаків арифметичних дій, шляхом виконання завдань з логічним навантаженням.
Хід уроку
І. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів
Сьогодні ми готуємося до вивчення віднімання чисел 6, 7, 8, 9; опануємо складові цього прийому обчислення. Тому потрібно бути уважним на уроці.
ІІ. Актуалізація опорних знань і способів дії
1. Усне опитування.
Як називаються числа при додаванні?
Чи може сума дорівнювати одному з доданків? У якому випадку?
Як зміниться сума чисел 6 і 4, якщо перший доданок збільшити на 4? Зменшити на 4?
Як знайти невідомий доданок?
Як називаються числа при відніманні?
Яке число зазвичай найбільше при відніманні? Якою арифметичною дією знаходимо більше число? зменшуване? з чого складається зменшуване?
Що можна сказати про від’ємник відносно зменшуваного? Якою арифметичною дією знаходимо менше число? від’ємник?
Чи може різниця дорівнювати зменшуваному? У якому випадку?
Чи може різниця дорівнювати нулю? У якому випадку?
Сформулюйте переставний закон додавання. У якому випадку обчислення ми його застосовуємо?
Як дізнатися, на скільки одне число більше чи менше за інше число?
З чого складається задача? Складіть задачу з числами 5 і 4. Про що в ній розповідається?
Якщо в задачі є слово всього, то як його позначити в короткому записі?
Якщо в задачі запитується на скільки більше або на скільки менше, то як це позначити в короткому записі?

Знайдіть невідомі числа.



2. Гра Кмітливчики (обчислення виразів з допомогою лего Шість цеглинок)
3. Актуалізація вміння подавати число у вигляді суми двох доданків
- Завдання №1 (робочий зошит). Виконується самостійно.

- Завдання № 1 (підручник). Виконується з коментованим письмом.






Актуалізація розуміння взаємозв’язку додавання і віднімання.
Для колективної роботи.

- Що залишиться , якщо від суми двох чисел відняти один доданок? Знайдіть значення виразів.
1. Робота в парах. Складання виразів на магнітних дошках:
- на додавання;
- на віднімання.
2.  Дослідження “Як зміниться різниця чисел 5 і 3, якщо зменшуване збільшити на 4?” (різниця збільшиться на 4). Навести приклади.
ІІІ. Формування нових знань і способів дії
Ознайомлення з поняттям «сума зручних доданків» і окремими діями прийому віднімання чисел на основі взаємозв’язку додавання і віднімання
1.     Ви помітили, що дуже легко віднімати від суми двох чисел один із доданків.
Зіставте вирази в кожному стовпчику. Що в них спільного? Чим вони відрізняються? Обчисліть значення першого виразу. Чи допоможе цей результат обчислити значення другого виразу?
6+4 –6                                                     4+5 –4
    10–6                                                         9–4
Дійсно, значення першого виразу допоможе обчислити значення другого, тому що значення суми в першому виразі дорівнює зменшуваному в другому виразі. Отже, якщо зменшуване замінити сумою двох чисел, одне з яких дорівнює від’ємнику, то можна дуже легко обчислити значення різниці. Але замінювати зменшуване треба не аби якою сумою, а сумою зручних доданків!
2.     Завдання №2 ( підручник). Виконується з коментарем.
Це завдання є синтезом попередніх: подання числа у вигляді суми двох чисел, одне з яких відоме; віднімання числа від суми двох чисел, - тому його виконання не викликає утруднень. Учні коментують кроки розв’язування і обчислюють результат.
(Зменшуване 9, від’ємник 6, тому зменшуване 9 подаємо у вигляді суми двох зручних доданків, один із яких – 6, тобто 3 і 6. Якщо від суми чисел 3 і 6 відняти другий доданок 6, то залишиться перший доданок 3…)
3.     Завдання №2 (робочий зошит). Виконується з коментарем

(Зменшуване 7, від’ємник 6, тому зменшуване 7 подаємо у вигляді суми двох зручних доданків, один із яких – 6, тобто 1 і 6. Якщо від суми чисел 1 і 6 відняти другий доданок 6, то залишиться перший доданок 1… )
ІV. Закріплення вивченого. Формування вмінь і навичок
1. Закріплення поняття короткого запису задачі. Завдання № 4 (підручник). Це завдання — на вибір короткого запису до задачі.
Про що йдеться в задачі? Які  в ній ключові слова?  (У задачі розповідається про квіти: маки і ромашки.  Тому маки і ромашки – це ключові слова.) Відшукайте ці слова в тексті задачі. Чи відомо, скільки маків? ромашок? Як це має бути відображено в короткому записі. (Ключові слова маки і ромашки мають бути записані стовпчиком і поряд з ними повинні бути записані числові дані. Це є в обох поданих коротких записах.) Яке запитання задачі? Як позначають у короткому записі запитання на скільки більше або на скільки менше? Як записати в короткому записі, що це число є невідомим? Отже, слід обирати короткий запис справа. 
Яким мало би бути запитання задачі, щоб їй відповідав короткий запис зліва? Якою дужкою позначено запитання? Що позначає ця дужка? (Скільки всього маків і ромашок?.) Складіть задачу з таким запитанням.
Фізкультхвилинка
Формування вмінь розв’язувати задачі
2. Завдання №3 (робочий зошит). Подану задачу учні розвязують під керівництвом учителя.
Перекажіть умову задачі. Повторіть запитання. Про кого йдеться в задачі? Сашко і Тарас – це ключові слова.
Обведіть у кружок числові дані задачі. Назвіть числові дані. Яке число є шуканим?
Чи знаємо ми, скільки олівців заструмив Сашко? Запишіть це число у «віконечко». А скільки Тарас? Запишіть це число у «віконце». Що потрібно дізнатися? Зверніть увагу: замість відповідного числа стоїть знак питання!
Ми одержали короткий запис задачі. За коротким записом поясніть, що позначає число 7; число 4. Яке запитання задачі?
Розв’яжіть задачу, міркуючи за пам’яткою «Працюю над задачею».
3. Робота в групах. Гра Листоноші
4. Розвиток логічного мислення.
      У кошику лежать 2 яблука та 6 груш. Не дивлячись, Іван бере із кошика 4 фрукти. Поміркуй, які це можуть бути фрукти?
[Відповідь: 1 яблуко і 3 груші; 2 яблука і 2 груші; 4 груші.]
V. Підсумок уроку та рефлексія навчально-пізнавальної діяльності учнів
Що нове ми дізналися на уроці? Як ви розумієте поняття сума зручних доданків? На що слід орієнтуватися при відніманні, замінюючи зменшене сумою зручних доданків? Що ви повторили? Що закріпили? Які вміння вдосконалили?















Комментариев нет:

Отправить комментарий